Letecká katastrofa u Paříže (1974)
Let číslo 981 se zřítil devět minut po startu. Letadlu se třemi 146 osobami na palubě se po startu utrhly dveře
zadního nákladového prostoru. Podtlak vytáhl zavazadla, došlo k
porušení bezpečností přepážky a odlétlo dokonce 6 cestujících i se svými
sedadly. Letadlo je neřiditelné a dopadá do lesa 32 km od Paříže. Po dopadu se letoun roztříštil, nikdo nepřežil. Část trupu a dvě řady sedadel se ale nacházely až ve vzdálenosti 15 km
od místa neštěstí. Bylo jasné, že se oddělily od letadla ještě před tím,
než dopadlo doprostřed lesa. Brzy se ukázalo, že část trupu nalezená na
poli, jsou dveře zavazadlového prostoru. Pomocný dělník špatně zavřel dveře nákladového prostoru a
nezkontroloval, jestli čepy zámku zapadly. Zároveň se ale ukázalo, že je
provedení dveří technickým nedostatkem stroje DC-10 Vyšetřovatelé učinili šokující objev. Zvenku bylo možné zatlačit
páku, aniž by mechanismus zámku dveře uzavřel. Ukázalo se, že páka,
která měla zajistit háky zámku v zavřené poloze, nefungovala správně.
Dala se sice stlačit, ale jisticí čepy se nezasunuly do ramen. Pozemní
personál se tak mohl domnívat, že dveře byly zavřené, i když to nebyla
pravda. Mnohem závažnějším zjištěním však bylo, že posádka o nezajištěných
dveřích nedostala žádné varování. Teprve po havárii v Paříži byly provedeny zásadní konstrukční změny zavazadlových dveří strojů DC-10.Na firmu McDonnell Douglas bylo vzápětí podáno mnoho žalob. Během
soudního procesu vyšlo navíc najevo, že McDonnel Douglas byla na
nebezpečnost dveří varována společností Convair, která pro ni vyráběla
dveře zavazadlového prostoru...