Budoucnost vlaků v Praze. Lepší než auto a Beroun za 13 minut
25. března 20252 640
Železniční doprava zažívá v posledních letech nevídaný rozkvět. A týká se to i Prahy! Které přelomové vlakové projekty změní cestování v hlavní městě i jeho okolí v nejbližší budoucnosti? A kdy se konečně dočkáme rychlodráhy na letiště? To vše prozradíme v tomto videu!
Za boomem železniční výstavby stojí masivní podpora Evropské unie. A tak se i u nás staví nové koleje a nádraží. Kde se na ně můžeme těšit?
Berounský tunel
Spojit má – jak název napovídá – hlavní město s Berounem. Ze Smíchovského nádraží bude hlavní vjezd do tunelu pod tramvajovým mostem na Barrandov, druhý vjezd bude u Branického mostu. Končit bude těsně před Berounem, kde bude připravena i odbočka na plánovanou vysokorychlostní trať na Hořovice a Plzeň. Cestu Praha–Beroun by měl vlak zvládnout za 13 minut.
Kolik bude nová trať stát? Zatím se hovoří o 50 milionech korun. Stavět by se mělo začít koncem roku 2028 a hotovo má být okolo roku 2035.
Východní trasy
Východní vysokorychlostní trať, respektive plány na ni, počítá se dvěma větvemi – do Brna a Ostravy a také na Hradec Králové a Pardubice. Výjezd bude ze dvou směrů – z Vršovic do Běchovic (se zastávkou na Zahradním Městě) a pak z Libně do Běchovic. Navazující trať mezi Běchovicemi a Poříčany bude čtyřkolejní.
Přibližně na úrovni Nehvizd je naplánovaný přestupní terminál Praha-Východ, na který budou směřovat autobusy a vznikne tu parkoviště pro 3 tisíce aut. Do centra Prahy odtud bude cesta vlakem trvat pouhých 15 minut. Za Poříčany se bude trať dělit na brněnskou a pardubickou (resp. hradeckou).
Severní trať
Třetí směr, se kterým se počítá, je na sever do Drážďan. Trať bude mít dva tunely – pod Českým Středohořím v délce 18 km a druhý pod Krušnými horami, který bude mít 26 km a stane se tak nejdelším vlakovým tunelem ve střední Evropě.
Trať začne u Balabenky, kde se zanoří do tunelu, a vyjde u Letňan, kde bude stát první terminál. Druhý se plánuje u Roudnice nad Labem, odkud se cestující dostanou do centra Prahy za pouhých 19 minut.
Rychlodráha na letiště
Výstavba rychlodráhy se již rozjela v Bubnech, další úsek se chystá od nádraží Veleslavín přes nádraží Ruzyně na Letiště Václava Havla. Vzhledem k investici okolo 100 miliard korun se Správa železnic rozhodla financovat stavbu formou PPP projektu. Výběr soukromé firmy, jež se na stavbě bude podílet, by měl být hotový do roku 2026, a tak se začne stavět velmi brzo. Pak ještě zbývá tunel mezi Výstavištěm a Veleslavínem a bude hotovo. Rychlodráha by měla cestující dopravit z letiště do centra za 20 minut.
Tak co na projekty nových rychlovlaků říkáte? Myslíte si, že zlepší život v Praze a jejím okolí? Dejte nám vědět do komentářů!
00:00 (Rychlo)vlaková revoluce v Praze a okolí
00:26 Boom železniční dopravy
01:08 Tunel do Berouna
03:39 Tratě na východ od Prahy
06:32 Na sever až do Drážďan
08:07 Kdy bude rychlodráha na letiště?
Vážíme si vaší podpory, díky!
Daniel, Lukáš, Honza, Martina, Květa, Ruda