Magistrála: Zachovat, nebo zrušit?
Dopravní tepna, kterou denně projede 100 tisíc aut. Ale také nekonečný zdroj znečištění a hluku, který navíc rozděluje město. To je pražská magistrála. Existují nějaké plány na změnu? Na to se zaměříme v tomto díle seriálu Žít Prahu.
První auta se po magistrále svezla v 70. letech minulého století. Předtím tu byly dlouhé pěší bulváry, což je poměrně ironické, když člověk uváží, že přejít dnes magistrálu je na mnoha místech skoro nadlidský úkol. Mimochodem, tento symbol „automobilismu a hospodářského pokroku“ neměl být sám – městští plánovači původně počítali se systémem 6 dálnic skrz Prahu.
Dnes se úřady spíše zamýšlejí, co s magistrálou dál. Ačkoli tato dopravní tepna slouží především Pražanům k cestám po metropoli, jako řešení je často zmiňována dostavba městského okruhu. To ovšem naráží na dva problémy – řidiči cestující v rámci města okruh stejně nevyužijí a při „rychlosti“, s jakou se staví, je toto řešení spíše hudbou budoucnosti.
Další zvažovanou možností byla přeměna magistrály na městskou třídu, tak jako je tomu třeba v Londýně. Vozovka by se upravila, postupně by přibyly přechody, ale i stromy, ubraly by se pruhy… Tento návrh ale pražští zastupitelé neschválili z obav o plynulost dopravy ve městě.
A existují i další nápady – například převedení dopravy z Mezibranské ulice do Legerovy, čímž by došlo k propojení Národního muzea s Václavským náměstím. Bohužel to vypadá, že v dohledné době se žádného převratného řešení nedočkáme.
Jak to máte s magistrálou vy? Dokážete si představit, že by se razantně proměnila a že bychom se nakonec obešli bez ní? Nebo ji pravidelně využíváte? Dejte nám vědět do komentářů.
Vážíme si vaší podpory, díky! Daniel, Lukáš, Honza, Martina, Květa, Ruda