Metro S – známe všechny podrobnosti!
25. února 20256 747
Největší připravovaná dopravní stavba v Praze, která ovlivní nejen životy obyvatel hlavního města, ale i jejich sousedů ze Středočeského kraje. Tak by se dal nazvat projekt Nové spojení II, jemuž se přezdívá metro S. A právě na něj jsme se zaměřili v tomto videu.
Metro S je sice zjednodušeně řečeno příměstská vlaková doprava, ovšem bude zcela unikátní – velká část trati totiž povede pod zemí, díky čemuž se vlaky dostanou až do samotného centra Prahy.
Proč je potřeba?
Říkáte si, že příměstské vlaky jezdí již dnes, a tak není nutné vymýšlet podzemní tratě? Problémem současného spojení ovšem je, že koleje kapacitně nestačí. Jezdí po nich i dálkové a nákladní vlaky, což v kombinaci se stoupajícím počtem lidí dojíždějících do Prahy znamená, že vagony jsou přeplněné a brzy přestanou uspokojovat poptávku. Aby lidé nevyměnili vlaky za auta, je třeba tratě posílit. Vznikl tak plán na svedení kolejí do tunelů pod zem, díky čemuž se cesta do Prahy zjednoduší, a hlavně zrychlí. Snazší pak bude i samotný pohyb po metropoli.
Jak by tedy mělo metro S vypadat?
Ze západu na východ
Západovýchodní tunel by měl vést ze Smíchovského nádraží do Karlína, kde se napojí na Karlínskou trať u Čechie. Má mít 4 stanice – Karlovo náměstí (s přestupem na metro B), Václavské náměstí (přestupy na A a B), centrální stanice pod Hlavním nádražím (měla by být v hloubce 40 metrů) a Karlín (v úrovni stanice Křižíkova s přestupem na B).
Ze severu na jih
Severojižní tunel bude začínat za Vršovicemi a ústit bude na Florenci u Negrelliho viaduktu. Počítá se jen se dvěma stanicemi – centrální pod Hlavním nádražím a Florenc (bude nadzemní v místě, kde je dnes autobusové nádraží).
Navazující projekty
Na metro S budou navazovat i další projekty, jež se v Praze chystají. Patří k nim:
• rychlodráha na letiště – původně se počítalo s jejím koncem na Masarykově nádraží, nyní se plánuje, že část vlaků bude končit na Hlavním nádraží;
• proměna Hlavního nádraží – kvůli metru S se počítá s výstavbou dalšího vestibulu na náměstí Winstona Churchilla;
• metro D – ve druhé fázi výstavby se vybuduje trať z Pankráce na náměstí Bratří Synků, kde se propojí s metrem S;
• tramvajová trať před Hlavním nádražím;
• zastřešení kolejí a další projekty, které plánuje Penta.
Kdy a za kolik
V současnosti se řeší zanesení projektu Nového spojení II a odhaduje se, že k výstavbě by mělo být vše připraveno v roce 2035. Hotovo by v takovém případě mohlo být v roce 2047. Rozpočet je zatím stanovený na 185 miliard korun, ovšem dá se předpokládat, že se ještě zvýší. Většinu financí poskytne stát, počítá se ale i s příspěvkem EU a se zapojením soukromého kapitálu formou PPP projektu.
Tak co na projekt metra S říkáte? Dává vám smysl, nebo by podle vás bylo možné využít peníze na jiné účely? Dejte nám vědět do komentářů!
00:00 Nové spojení II aneb metro S
00:37 Potřebujeme metro S?
01:38 Tři varianty trasy
02:30 Západovýchodní tunel
03:05 Severojižní tunel
03:31 Rychlodráha na letiště
04:16 Proměna Hlavního nádraží
04:44 Plány metra D
05:05 Tramvajová trať před "Hlavákem"
05:23 Zastřešení kolejí
06:31 Kdy začne výstavba metra S?
06:53 Kolik bude metro S stát
Vážíme si vaší podpory, díky!
Daniel, Lukáš, Honza, Martina, Květa, Ruda