Praha v roce 2024 – co se povedlo a co skončilo průšvihem?
Konec roku je příležitostí k ohlédnutí se za významnými událostmi či proměnami, které jsme mohli v našem hlavním městě zaznamenat v uplynulém roce. Proto jsme se rozhodli vám v tomto videu připomenout ty nejdůležitější.
Co všechno potkalo Prahu v roce 2024?
• Nový kabát dostalo nádraží Kačerov, které prošlo povedenou rekonstrukcí. Jen škoda, že stejný osud zatím nepotkal zdejší stanici metra…
• Vylepšení se dočkalo i nádraží Rajská zahrada, díky nové lávce mezi metrem a nádražím trvá přestup na vlak jen pár minut. Mimochodem, do centra odtud vlakem dojedete rychleji než metrem.
• Další dvě nádraží, kterým se v roce 2024 blýsklo na lepší časy, jsou Bubeneč, ale i Vyšehrad, které čeká během příštích let velká proměna.
• Prvních obyvatel se dočkala zbrusu nová výstavba mezi Andělem a Smíchovem.
• Odstartovalo několik zásadních projektů, jež se dotýkají dopravy. Například začala výstavba Terminálu Smíchov, proměnou prochází Masarykovo nádraží a začala se stavět další etapa Pražského okruhu.
• Rekonstrukce začala na horní části Václavského náměstí a počítá se i s návratem tramvají, které by jej měli spojit s Vinohrady.
• Proměny se dočká i náměstí Jiřího z Poděbrad. Ostatně právě tady se po opravách otevřela stejnojmenná stanice metra.
• Rok 2024 nezapomněl ani na tramvaje – došlo k dalšímu rozšíření tratí, třeba na Pankráci.
• Velký návrat hlásí trolejbusy, které začaly přepravovat i cestující na letiště.
• Rozšíření se dočkaly i buspruhy, především na Praze 6. Autobusy MHD díky nim nabírají menší zpoždění, auta však stojí v delších zácpách… Aby toho nebylo pro motoristy málo, zakázala jim Praha noční vjezd do centra.
• Velkým tématem bylo v roce 2024 i parkování v Praze. Třeba Praha 7 vyhlásila referendum kvůli zvednutí ceny za parkovací oprávnění. Místní se však vyjádřili zamítavě.
• V Holešovicích na břehu Vltavy vznikl nový park s názvem U Vody a otevřen byl nový úsek povltavské cyklostezky, který park spojuje se Stromovkou. Nová stezka pro cyklisty a pěší vznikla také v Bubnech a došlo díky ní ke spojení Holešovic s Letnou.
• Kvůli špatnému technickému stavu Libeňského mostu bylo zrušeno tramvajové spojení mezi Holešovicemi a Libní. Nicméně alespoň se uspíšila rekonstrukce tohoto mostu.
• Na podzim došlo kvůli technickému stavu také k zastavení lanovky na Petříně. Znovu se rozjede až po rekonstrukci s novými vozy od designérky Anny Marešové.
• Magistrát se překvapivě rozhodl zrušit plány na novou stanici linky B Depo Zličín. Důvodem jsou obavy z malé využívanosti.
• Obří proměny se dočkala také „výkladní skříň socialismu“ – obchodní dům Máj.
• A rok 2024 byl také dobrým rokem pro turismus. Do Prahy zavítalo dokonce víc návštěvníků než v dobách před covidem.
Tak co na tento dlouhý seznam změn říkáte? Zapomněli jsme na nějakou? Dejte nám vědět do komentářů!
00:33 Dobré zprávy pro pražská nádraží
02:40 Zelená pro nové projekty
03:38 Vylepšená náměstí
04:34 Jak se vedlo dopravě
06:48 Nové parky i cyklostezky
07:16 Bez tramvají, lanovky i nového metra
08:40 Ráj pro turisty
Vážíme si vaší podpory, díky!
Daniel, Lukáš, Honza, Martina, Květa, Ruda