Tramvajové rekordy – která je nejdelší a která nejkrásnější?
Tramvaje patří v Praze k oblíbeným dopravním prostředkům. Však se jimi každý den sveze milion lidí! Ovšem to není jediné „nej“ pražských tramvají. Na další jsme se zaměřili v tomto videu.
Nejenže vám prozradíme, která tramvajová linka je nejdelší nebo kde musejí vozy překonat nejprudší stoupání, ale také zjistíte jaká novinka se ve světě pražských tramvají chystá.
Rekordní T3
Jestli je nějaká tramvaj opravdovou legendou, pak je to typ T3. Ostatně se ocitla i v Guinessově knize rekordů – v roce 1988 byla zapsána jako nejvíce vyráběná tramvaj na světě. Na koleje vyjelo 14 tisíc vozů tohoto typu po celém světě.
Oblíbené i proklínané
Ostatně zmíněná T3 patří i přes svůj věk k nejoblíbenějším tramvajím dodnes. Na druhém místě za ní se umístily moderní vozy Škoda 15T.
Naopak nejméně oblíbenou je tramvaj typu 14T, označovaná jako Porsche (vyrábí se nicméně ve Škodovce) – navzdory povedenému designu je v ní totiž cestování nejméně pohodlné, a dokonce se téhle tramvaji kvůli hluku přezdívá „pojízdné železářství“.
Nejvytíženější tramvajový uzel na světě
Ano, ten se nachází v Praze, a to na Karlově náměstí, kde za hodinu projede neuvěřitelných 170 tramvají. Pomáhá tomu jistě i fakt, že tudy vede jediné tramvajové spojení na Vinohrady. To by se ale mělo brzy změnit.
Největší tramvajové křižovatky
Kde mohou jet tramvaje dokonce do 6 směrů? Například na Strossmayerově náměstí, na Palmovce nebo na Palackého náměstí.
Nejvytíženější zastávky
Nikoho nejspíš nepřekvapí, že rekord v přepravě cestujících drží zastávky I. P. Pavlova a Anděl, jež každý den přepraví 80 tisíc lidí.
Na druhém konci žebříčku se „krčí“ stanice Kolbenova, kterou využije pár stovek cestujících denně. Ostatně stejný osud má i zdejší stanice metra.
Nejdelší a nejkratší
Kterou linkou se svezete v Praze nejdál? Díky nedávnému prodloužení na Dědinu si tento rekord nárokuje číslo 26. Měří 22,5 km a z Nádraží Hostivař dojedete na konečnou za 68,5 minuty.
Naopak nejkratší je linka číslo 13 – pouhé 5,3 km z Čechova náměstí na Olšanské hřbitovy ujede za 18,5 minuty.
Nejprudší stoupání
Kde se tramvaje nejvíce „zapotí“ do kopce? Mezi zastávkami Nad Trojou a Hercovka, kde je sklon dráhy 80,5 promile.
Zbytky minulosti
Tramvajová trať, známá jako Křižíkova dráha, jež vedla vedla z Karlína do Libně, začala jezdit v roce 1896. A dodnes můžeme vidět její stopy – růžice, jež držely trolejové vedení, na karlínských domech (např. Křižíkova 29). Vydržely tu úctyhodných 130 let!
Horká novinka
A co nového čeká letos tramvajovou síť v Praze? Novinkou bude tramvaj Škoda 52T, která by měla vyjet na koleje koncem roku. Bude plně nízkopodlažní, bude mít 5 článků s kratšími klouby, a tedy širšími uličkami, a hlavně uveze 243 cestujících, což je asi o pětinu více než poslední typ. A třešničkou na dortu je tišší výkon a výkonnější klimatizace.
Tak co na tramvajové rekordy říkáte? Zapomněli jsme na nějaký? A jste fanouškem tramvajové dopravy v Praze? Dejte nám vědět do komentářů!
00:00 Tramvajová nej
00:42 Tramvaj v Guinessově knize
02:10 Oblíbené i neoblíbené typy
04:04 Rekordní tramvajový uzel
04:40 Není křižovatka jako křižovatka
05:02 Nejvytíženější zastávky
05:48 Nejdelší a nejkratší trasy
06:30 Pořádné stoupání
07:13 Stopy historie
07:48 Co se chystá
Vážíme si vaší podpory, díky!
Daniel, Lukáš, Honza, Martina, Květa, Ruda